Felietony

Tom Zwk: Piekło to drugi człowiek

Podoba Ci się to co robimy? Wesprzyj projekt Magna Polonia!

Czego możemy się nauczyć z nauk Jeana-Paula Sartre’a na temat wolności, odpowiedzialności i radzenia sobie ze złożonością ludzkiej egzystencji?

Jean-Paul Sartre, który widzi piekło w drugim człowieku, to najsłynniejszy francuski eksportowy filozof. Z uwagi na swoje poglądy ma on wielu fanów ale też krytyków. Ci pierwsi chwalą jego dzieła, które poruszają tematy absurdu istnienia, wolności i samotności niczym słowa zamienione w kamień. Sartre’a nazywa się dzikim człowiekiem Paryża i ojcem egzystencjalizmu, który wywarł tak wielki wpływ na epokę, że pomogła mu zdobyć Nagrodę Nobla. I jest mnóstwo cytatów od niego do przejrzenia. Oto kilka ulubionych.

„Istnienie poprzedza istotę”

Jednym z najbardziej znanych cytatów Jean-Paula Sartre’a jest: „Istnienie poprzedza istotę”. Ten cytat podsumowuje kluczową ideę jego filozofii zwaną egzystencjalizmem . Aby zrozumieć, co Sartre miał na myśli, musimy zbadać znaczenie tych słów. W tradycyjnych systemach filozoficznych i religijnych powszechne jest myślenie, że jednostki mają esencję lub naturę przypisaną do siebie, zanim zaistnieją. Ta esencja nadaje każdej osobie cel i tożsamość w życiu.

Ale Sartre bezpośrednio kwestionuje to, mówiąc, że istnienie jest pierwsze, przed jakąkolwiek ustaloną esencją. Mówi, że ludzie nie przychodzą na świat z ustalonymi cechami lub ustaloną naturą. Zamiast tego przychodzą tutaj całkowicie wolni i całkowicie odpowiedzialni za tworzenie własnej tożsamości i celów poprzez swoje wybory i działania. Nasze istnienie charakteryzuje potencjał, a nie przeznaczenie. Aby to zobrazować, wyobraź sobie dwoje ludzi o imieniu John i Mary.

John rodzi się w bogatej rodzinie; jak tylko przychodzi na świat, dostaje wszystko na talerzu – przynajmniej jeśli chodzi o możliwości. Z drugiej strony jest Mary, która zaczyna swoje życie w ubóstwie – w ciągu swojego życia napotyka wiele trudności. Gdybyś używał staromodnego języka, mógłbyś powiedzieć coś w rodzaju „Jan ma bogactwo/sukces jako część swojego bytu”, podczas gdy „Mary będzie kojarzona z trudnościami”. Jednak zgodnie z tym, co Sartre uważa o istnieniu poprzedzającym esencję, oboje mają swobodę kształtowania swojej tożsamości poza punktami wyjścia.

Może bogaty chłopiec John odrzuca wszystko, co oferuje mu jego uprzywilejowane pochodzenie: może poświęca się całym sercem sprawom sprawiedliwości społecznej? Może dziewczyna-walka Mary wykorzystuje swoje trudne wczesne lata jako motywację do samodoskonalenia.

Stawiając istnienie ponad istotą, Sartre podkreśla, jak wiele sprawczości/autonomii mają ludzie. Nie odziedziczyliśmy już niczego o sobie: żadne cechy/cele nie zostały nam narzucone z góry. To od nas zależy, jak zdefiniujemy siebie poprzez nasze wybory i działania, biorąc pod uwagę konkretny zbiór okoliczności, w których się znajdujemy.

„Piekło to inni ludzie”

Cytat Jean-Paula Sartre’a „Piekło to inni ludzie” odzwierciedla kluczowy aspekt jego filozofii dotyczącej relacji międzyludzkich i egzystencjalnego lęku. Aby zrozumieć jego znaczenie, musimy przyjrzeć się jego koncepcji intersubiektywności – zgodnie z którą nasze poczucie własnej wartości jest definiowane przez to, jak postrzegają nas inni. Sartre uważał, że zamieniają nas w przedmioty w każdym spotkaniu z innymi. Postrzegają nas i osądzają, ograniczając naszą wolność poprzez swoje oczekiwania i opinie.

Mając świadomość tego, jak postrzegają nas inni, często zmieniamy swoje zachowanie, aby sprostać ich oczekiwaniom, co prowadzi do tego, co Sartre nazywa „złą wiarą”. Przebywanie z innymi wywołuje w nas niepokój, ponieważ przypomina nam, że nasze istnienie zależy od tego, jak inni definiują, kim jesteśmy. Stajemy się skupieni na zarządzaniu naszym wizerunkiem, bojąc się, że nas odrzucą lub zdezaprobują. W ten sposób obecność innych ludzi może wydawać się rodzajem więzienia: wydaje się ograniczać to, czym naprawdę jest prawdziwa wolność.

Aby zobrazować tę kwestię, posłużmy się prozaicznym przykładem: imprezami, na których konwenanse społeczne wymagają, aby uczestnicy zachowywali się inaczej niż są naprawdę – nosili maski lub udawali zainteresowanie rzeczami, które ich nie interesują – ze strachu przed osądem lub wykluczeniem ze strony otoczenia.

Ale według Sartre’a istnieje również potencjalne wyzwolenie w intersubiektywności. Podczas gdy spotkania społeczne narzucają ograniczenia, oferują one możliwości autentycznej samoekspresji i połączenia z podobnie myślącymi duszami, które podzielają podobne wartości i ideały. Prawdziwe połączenia mogą pomóc złagodzić egzystencjalną izolację – wzbogacając samo życie.

„Jestem skazany na wolność”

Czy kiedykolwiek rozważałeś pojęcie wolności ? Jean-Paul Sartre, czołowy filozof egzystencjalistyczny, dogłębnie zbadał tę ideę. Jednym z jego najbardziej znanych wersów jest: „Jestem skazany na wolność”, który zgrabnie podsumowuje pewne głębokie spostrzeżenia na temat ludzkiej egzystencji. Według Sartre’a rodzimy się całkowicie wolni, co jest wyzwalające i opresyjne. Ten wers od niego doskonale oddaje egzystencjalny dylemat: znalezienie się w świecie bez żadnego wewnętrznego znaczenia lub celu.

W przeciwieństwie do przedmiotów i zwierząt, które mają ustaloną naturę i z góry określoną ścieżkę, ludzie pojawiają się na scenie z całkowitą swobodą decydowania o swoim losie. Fraza „skazany na wolność” sugeruje dwie rzeczy: po pierwsze, że możemy uznać to za ciężką pracę – odpowiedzialność wywołującą niepokój – konieczność dokonywania wyborów, gdy nic nie zostało z góry przesądzone; po drugie, że nie ma ucieczki – jesteśmy tym obciążeni na zawsze. Nie możemy wykręcić się od podejmowania decyzji i brania odpowiedzialności za nasze czyny.

Aby zrozumieć, co Sartre miał na myśli w tym zdaniu, należy zrozumieć jego koncepcję radykalnej wolności: każdy dokonany wybór definiuje cię i pomaga kształtować twoje istnienie. Czynniki zewnętrzne lub oczekiwania społeczne nie rządzą tobą, ale ponoszą pełną odpowiedzialność za wybór twoich wartości, zdefiniowanie twojego celu i decydowanie, jak powinieneś się zachowywać. Wyobraźmy sobie na przykład młodego artystę, który zastanawia się, czy poświęcić się sztuce (jego pasji), czy też poszukać czegoś bardziej stabilnego finansowo (pracy biurowej).

Niezależnie od tego, którą opcję wybiorą, wpłynie to na to, kim są jako jednostki – zdefiniuj ich w jakiś sposób. Mogą czuć, że to trochę pułapka, albo dostosowanie się do oczekiwań społeczeństwa co do stabilności finansowej, albo życie zgodnie ze swoją pasją. Sartre twierdziłby, że nawet jeśli jednostki starają się nie podejmować decyzji samodzielnie – oddając je w ręce innych – to i tak je podejmują: brak wyboru sam w sobie staje się aktem.

„Jestem skazany na wolność” oznacza, że nawet jeśli tęsknimy za wskazówkami lub z góry ustalonymi ścieżkami, jak w innych rzeczach na świecie, przyznanie się do naszej wrodzonej wolności oznacza przyjęcie osobistej odpowiedzialności za radzenie sobie z niepewnością życia.

„Człowiek jest niczym innym, jak tym, co z siebie uczyni”

Jesteś twórcą swojego własnego bytu – te słowa Jean-Paula Sartre’a podsumowują kluczową ideę jego filozofii. Ponownie, cytat przekazuje wiarę Sartre’a w ludzką sprawczość: ideę, że jednostki kształtują swoją tożsamość poprzez wybory i działania. Sartre odrzuca ideę istotnej natury ludzkiej lub z góry określonej istoty. Zamiast tego sugeruje, że ludzie są definiowani przez swoją indywidualną wolność wyboru wartości, przekonań i działań. Siły zewnętrzne lub oczekiwania społeczne nie ograniczają nas, ale mają moc tworzenia nas samych poprzez nasze decyzje.

Pomyśl o kimś, kto stoi przed trudną decyzją: czy kontynuować prestiżową karierę, która odpowiada społecznemu wyobrażeniu o sukcesie, czy podążać za swoją pasją i robić coś mniej konwencjonalnego, ale dającego osobiste spełnienie.

Według Sartre’a ich wybór ujawnia, kim naprawdę są – przyczynia się do kształtowania ich tożsamości. Cytat sugeruje, że nasze wybory definiują nas pod względem tego, czego chcemy od życia i jak odnosimy się do innych i społeczeństwa w szerszym ujęciu. Każdego dnia setki, jeśli nie tysiące, decyzji składają się na to, aby uczynić każdą osobę wyjątkową. Na przykład rozważmy kogoś, kto konsekwentnie wybiera życzliwość i empatię w kontaktach z innymi ludźmi: z czasem staje się znany ze współczucia.

Pomaga to kształtować zarówno sposób, w jaki postrzega siebie, jak i sposób, w jaki postrzegają go inni. Z drugiej strony, pomyśl o kimś, kto konsekwentnie zachowuje się egoistycznie: wkrótce może mu się wydawać, że egocentryzm stanowi podstawę jego tożsamości. Przyjmowanie odpowiedzialności za tworzenie sensu i celu w życiu na poziomie indywidualnym to jedna z rzeczy, które podkreśla Sartre. Argumentuje on przeciwko patrzeniu poza siebie lub na okoliczności jako sposobów określania tożsamości lub kierunku.

Zamiast tego postrzega wolność jako coś pozytywnego – okazję do odkrycia samego siebie i autentycznego istnienia.

„Wolność to to, co robisz z tym, co ci zrobiono”

Filozofia Sartre’a jest przesiąknięta ideą wolności, a ten cytat podsumowuje jego perspektywę. Prawdziwa wolność leży w tym, jak reagujemy na naszą sytuację i bierzemy za nią odpowiedzialność – a nie się jej wyrzekamy – niezależnie od okoliczności. Aby to w pełni zrozumieć, musimy przyjrzeć się ideom Sartre’a na temat determinizmu . Uznał, że ludzie są kształtowani przez swoje doświadczenia i okoliczności. Twierdził jednak, że każdy zawsze ma fundamentalny wybór lub wolność.

Weźmy osobę, która stawiła czoła znacznym przeciwnościom. Mogła ona znosić traumę lub dyskryminację, które społeczeństwo często postrzega jako czynniki ograniczające. Prawdziwa wolność nie oznacza udawania, że te ograniczenia nie istnieją; oznacza ona wykorzystanie sprawczości, aby je przekroczyć. Gdy sprawczosc to nasza wewnetrzna moc. Poza tym oznacza to podejmowanie świadomej decyzji nie tylko o stawianiu czoła problemom, ale także o radzeniu sobie z nimi – kształtując swoją trajektorię, dzięki czemu ostatecznie możesz zdefiniować siebie na własnych warunkach.

Rozważmy Nelsona Mandelę . Uwięziony przez 27 lat z powodu swojej działalności przeciwko apartheidowi w Południowej Afryce, doświadczył ogromnego cierpienia podczas niewoli. Jednak nigdy nie przyjął roli ofiary; zamiast tego Mandela wykorzystał więzienie jako okazję do refleksji i rozwoju. Po wyjściu na wolność Mandela został pierwszym czarnoskórym prezydentem RPA – historycznym przykładem tego, jak w przeszłości wykorzystano doświadczenia innych ludzi, aby osiągnąć pozytywne zmiany.

I nie chodzi tu o kolor skory, a system wartosci i sile charakteru, ktory posiadal. A byc moze jego walka nie polegala na konflikcie z rzekomo bialym, czlowiekiem, ale na zwalczeniu zapedow samobojczych tak u bialych jak i w skrocie, nawet fioletowych marzycieli w przyblizeniu okreslajacych sie nibywartosciami kiedys tam wspomnianego przez redakcje nieslawnego Hauseputa.

Krótko mówiąc, cytat Sartre’a rzuca nam wszystkim wyzwanie, abyśmy uznali swoją sprawczość, nawet gdy stajemy w obliczu trudnych sytuacji lub ograniczeń społecznych – przypominając nam, że nasze reakcje i działania zależą od nas, bez względu na to, jakie mogą być zewnętrzne okoliczności.

Czego więc uczy nas Sartre? Akceptowania mocy?

Jean-Paul Sartre, jeden z najbardziej wpływowych filozofów, którzy pojawili się w XX wieku, pozostawił głęboki ślad na tym, jak myślimy o byciu człowiekiem, poprzez swoje prowokujące do myślenia cytaty. Niektóre kluczowe koncepcje, które są obecne w jego nauczaniu, są równie aktualne dzisiaj, jak wtedy, gdy zostały po raz pierwszy sformułowane, od wolności i egzystencjalnego niepokoju po osobistą odpowiedzialność.

“Wybierz wolność”: filozofia Sartre’a głosi, że żadna z góry ustalona istota lub siły zewnętrzne nas nie definiują, ale mają ogromne możliwości kształtowania naszej tożsamości poprzez wybory i działania – idea ta rzuca nam wyzwanie, abyśmy brali odpowiedzialność za swoje życie i działali autentycznie, zamiast dostosowywać się do oczekiwań społeczeństwa.

Albo rozważ znaczenie relacji międzyludzkich. Choć Sartre uznaje, że interakcje z innymi mogą być trudne i przytłaczające z powodu osądu lub oczekiwań, uznaje również ich zdolność do autentycznego połączenia – nawet samoodkrycia – w ramach intersubiektywności.

A co z tym? Mówią nam, że przeszłe doświadczenia nie definiują tego, kim jesteśmy, ale to, co zrobimy dalej. Jakkolwiek okropne by nie były te doświadczenia, to jak sprawiają, że reagujemy, naprawdę się liczy. Możemy przezwyciężyć przeciwności, przejąć kontrolę nad naszymi okolicznościami i spróbować zrobić coś znaczącego z tego, co życie nam rozdaje.

Ogólnie rzecz biorąc, nie chcąc zanadto upraszczać, jego filozofia opiera się na osobistym działaniu, indywidualnej odpowiedzialności i autentycznym życiu w świecie pełnym niepewności. Czyli upraszaczajac mowil nam ten wielki artysta, posluchaj mocy jaka jest w tobie.

Polecamy również: Ministerstwo Sprawiedliwości chce przywilejów dla sodomitów zamkniętych w więzieniach

Podoba Ci się to co robimy? Wesprzyj projekt Magna Polonia!